A Kata Coaching 5 kérdése
A Kata-coaching 5 kérdése lehetővé teszi a coach számára a fejlesztendő folyamatok vagy tanítványok kapcsán a fontos területek feltárását, lehetőséget teremt a gyakorlásra a mentor és a tanítvány között napi mindennapi együttműködésben. Alkalmat teremt az erőfeszítések elismerésére.
De mielőtt megismerkednénk a Kata-coaching 5 kérdésével szeretném megosztani veletek egy korábbi bejegyzésemet a téma kapcsán: Mi az a toyota-kata?
A Kata-coaching 5 kérdés, amelyek mentén vezeti a coach a folyamatot.
1.Mi a célállapot, amit a kata-coaching segítségével el kívánunk érni?
Nagyon fontos, hogy pontosan fogalmazzuk meg a célunkat, hogy minden pillanatban tudjuk azt, hogy hol tartunk hozzá képest, elértük-e vagy rossz irányba tartunk és más lesz a tevékenységünk végeredménye.
Azt is kérdezzük meg magunktól, hogy mit várunk el a cél elérésétől. Az mindig erőt ad, ha egy jövőbeni állapot kapcsán, arra gondolva tudjuk, hogy milyen pozitív változást jelent annak elérése.
A folyamatban előforduló akadályok leküzdése érdekében túl lendít bennünket, ha tudjuk, hogy milyen előnyökkel jár a célállapot elérés
2.Mi a jelenlegi tényleges állapot, ahonnan a kata.coaching folyamata indul?
Nemcsak az fontos, hogy hová tartunk, hanem az is, hogy honnan indulunk. A két pont közötti fejlődés és a szükséges hozzárendelendő erőforrások mértéke csak úgy állapítható meg, ha a cél mellett a pontos kiindulópont is ismert.
Ez triviálisnak tűnhet, de ha egy olyan egyszerű kérdést szegeznek nekünk, hogy mit kell venni a boltból, biztos, hogy nagyon kevesek tudnák kapásból megmondani, hogy épp milyen készlet található a hűtőszekrényben.
Mérhető a jelenlegi állapot leírása? Amikor valahonnan valahová tartunk csak akkor ad számunkra támpontot a jelen állapot, ha az mérhető. Ez gondolom mindenkinek triviális. Az is fontos, hogy azt mérjük ami tényleg lényeges.
Pl.: Ha elhatározzuk, hogy levágjuk a kertünkben a füvet és tudjuk, hogy 1000m2 a terület és azt 2 óra alatt szoktuk levágni és rábízzuk a gyerekünkre, akkor nem az időt kell mérnünk, hanem a levágott pázsit területét. Hisz a terület az állandó, de az szükséges idő más és más a fűnyíró ember képességeinek a függvényében.
Mit tanultunk a legutóbbi lépésből? A folyamat során újabb tapasztalatokra tehetünk szert. Van egy jó hírem a számodra! Lehetőség van minden pillanatban a fejlődésre. Ezeket a tapasztalatokat beépíthetjük a következő lépések során.
Menjünk és nézzük meg a saját szemünkkel! Ne hagyatkozzunk beszámolókra! Biztos ismered azt a csapatépítéseken felbukkanó feladatot, amikor a résztvevők sorba állnak. Az utolsó ember az előtte állónak a fülébe súg egy üzenetet, az megint az előtte lévőnek és így tovább a sor elején állóig. A kezdeti és a végső üzenet között óriási különbség van.
Ha nem magunk győződünk meg az eredményekről, akkor az információ hasonló képen sérül. Sőt a közbenső adattovábbítók érdekei is hathatnak a továbbított adathalmaz milyenségére. Minél inkább tiszta képet látunk annál jobban látjuk a cél és a jelenállapot közötti különbséget.
3.Mi akadályoz meg abban, hogy elérjük a kata-coaching által megállapított célállapotot?
Akadály az mindig van és az nekünk a barátunk. Ha nincs probléma, akkor nincs fejlődés. Az emberiség fejlődése is probléma megoldások folyamata. Egyébként mai napig is jól el üldögélnénk egy fa tetején.
Figyeljük meg alaposan a folyamatot vagy a helyzetet! Legyen minél több információ, legyen minél több összegyűjtött tapasztalat. Ha nem vagyunk alaposak rossz irányba is haladhatunk.
Egyszerre egy problémára vagy akadályra koncentráljunk! Igyekezzünk a legfontosabb feladatot kiválasztani, de mivel kicsik a lépések és rövid folyamatokkal haladunk vagyis a kaizen elv érvényesül, így a Pareto elv szerinti, az eredmény 80%-át hozó 20% is hamar megvalósul.
4.Mi lesz a következő lépés?
Amikor megvan a következő lépés, akkor mindig egy PDCA-ciklus indul. Egyszerre csak egy lépést tegyünk! Mivel apró lépések folyamatával érjük el a célállapotot ezért a ciklusok gyorsan kell követniük egymást!
Ahogy az előző pontban is írtam a Pareto elv kapcsán, nem az a lényeg, hogy a következő lépés a legelőnyösebb, a legnagyobb, vagy legfontosabb legyen, hanem az, hogy tegyük meg.
A következő lépés lehet további elemzés, vagy pedig ellenintézkedés. Ha a következő lépés további elemzés, akkor a cél, hogy valami fontos tényt megtudjunk.
Pl.. Ha egy előadást tartunk és székeket kell a terembe szállítani, akkor mielőtt cselekednénk, az adatbázisunkból, amely az érdeklődőket tartalmazza, ki kell szűrni, hogy hányan vesznek részt a rendezvényen és hány ember aki csupán csak érdeklődik.
Ha ez a „ciklus” megvan, akkor lehet csak elkezdeni a következő ciklust. De mielőtt helyszínre vinnénk a székeket, lehet, hogy még egy elemzés szükséges. Ki akar élőben és ki akar onlyne részt venni az eseményen? Ha a következő lépés ellenintézkedés, mit várunk tőle?
Ha a folyamatainkat akarjuk megváltoztatni, akkor mielőtt ezt megtennénk, tudnunk kell, hogy a változtatás esetén mi az amit szeretnénk elérni. Ha puha a kerékpárunk kereke, akkor felfújtatjuk. De miért? Mert kevesebb erőkifejtés mellett tudunk utána haladni. ennyire egyszerű.
5.Mikor győződhetünk meg a saját szemünkkel arról, hogy mit tanultunk ennek a lépésnek a megtételével?
Ahogy a jelenállapot megállapításánál is írtam, nem mástól szerezzük be az információt, hanem mi magunk a helyszínen, ahol a folyamat és az érintett személyek vannak.
Egy helyszín, ahol az összes érzékszervünk tapogatja le a valóságot hatásosabb, mint betűk tömege egy emailben. Nagyon szép egy vers ahol a költő leírja a szerelme tárgyát, de egy élő nő/férfi sokkal teljesebben formában szolgáltatja az adatokat.
A lehető leghamarabb legyen a szemrevételezés. Frissen, még mielőtt ellaposodna az eredmény. De ne azelőtt, hogy egyáltalán lenne eredmény. A Kata-coaching egyik fontos ismérve, hogy a ciklusok gyorsan követik egymást.
Fontos az visszakövetés, mert a hibák és akadályok újra és újra előfordulhatnak. A módszer helyes használatával viszont megelőzhetőek. A Kata-coaching alkalmazása hozzásegít, hogy elmélyült ismeretekre tegyünk szert, akár mentorok, akár tanítványok vagyunk .
A folyamatszintű elemzés, mély szakmai ismeretek készségszintű gyakorlati alkalmazásához vezetnek. 6-12 havi célok kitűzése indokolt, amely illeszkedik a vállalat víziójához.
Felhasznált irodalom – Mike Rother
A cikkhez felhasznál kép: Szponzorált képek iStock – LIMITED DEAL: 20% off with PIXABAY20 coupon
Az ÖNISMERET irányába első lépésként ajándékba küldök neked egy személyiség tesztet.
Töltsd ki és küldöm számodra, hogy melyik típusba tartozol!
BÁTOR ÉLETET!
Legfrissebb bejegyzések
A BURNOUT megelőzése 12 lépésben (1 lépés: A valóság elfogadása)
A BURNOUT megelőzése 12 lépésben 1 lépés: A valóság elfogadása Ahogy azt az előző bejegyzésemben is leírtam a BURNOUT megelőzésének 12 lépése van Thomas M. H. Bergner gondolatmenete alapján (Ezt itt találod). Az első lépés a valóság elfogadása. De...
A BURNOUT megelőzése 12 lépésben
A BURNOUT megelőzése 12 lépésben Thomas M. H. Bergner, Burnout, A kiégés megelőzése 12 lépésben címmel megjelent könyve alapján szeretném bemutatni számodra, hogy a kiégés kapcsán mit tehetsz. A lépések felsorolását követően, minden egyes lépést egy-egy...
A BURNOUT tüneteinek 4 csoportja
A burnout tüneteinek 4 csoportja A burnout tüneteket 4 csoportra oszthatjuk. Ezek a következők: a kiégés érzelmi, szociális, szellemi és a testi tünetei A burnout legjellemzőbb érzelmi tünetei a lelkesedés elvesztése, a sértődékenység, ingerlékenység,...