Ami nem asszertív kommunikáció

Szeretnék veled megosztani életemből egy példát, hogy hogyan lehet ezt nem jól csinálni.Mi az ami nem asszertív kommunikáció.

Előző blog bejegyzésemben olvashattál az asszertivitásról. (http://bit.ly/2EX828X)

Érettségi után és felsőbb tanulmányaim elkezdése előtt volt néhány munkahelyem. Ezek egyike egy SZOT üdülő, ahol pincérként tevékenykedtem. Ez a szálloda egy nagyon szép épületben volt, de ennek ellenére nem a vendéglátás csúcsát képviselte, hisz egyszerű munkásemberek nyaraltatására volt hivatott.

A pincér társaim főként általános iskolai tanulmányaik elvégzése után jöttek ide. tizenéves lányok, igen egyszerű gondolkodásmóddal. Szinte csak butuska bakfis lányokból állt a munkaerő. Történt egyszer, hogy minden felszolgálónak be kellett jönnie és egy teremben várakozni valamire, amit nem tudtunk, hogy mi.

 A pincér társaim főként általános iskolai tanulmányaik elvégzése után jöttek ide. tizenéves lányok, igen egyszerű gondolkodásmóddal. Szinte csak butuska bakfis lányokból állt a munkaerő. Történt egyszer, hogy minden felszolgálónak be kellett jönnie és egy teremben várakozni valamire, amit nem tudtunk, hogy mi.  

    Lehetett sejteni, hogy nem valami ünnepi díjátadó lesz, hanem inkább „irgum-burgum”. Ahogy ott várakoztunk a csajok egyre inkább agresszívvé váltak. Egyre inkább előjöttek a munkáltató által okozott sérelmek, melyet egyre erőteljesebben hangoztattak. Mert, hogy kevés a fizetés, rövid az ebédidő, kényelmetlen az egyenruha, ritkán kapunk új cipőt stb… A félórányi várakozás végére hangosan morajlott a terem.

Szakértői gondolatok az asszerív kommunikáció hiányában

Szakemberként azt mondanám, hogy egyre agresszívebb volt a tömeg és annak a kommunikációja. Ez egyszerűen abból fakad, hogy nem tudták miért is kellett összegyűlni. A vezetőségtől elég tisztességtelen dolog volt, hogy ennyi információt közölt, hogy ott kell lenni. Mondhatnám, hogy ez  diktatórikus és agresszív viselkedés volt részükről. A kevés és nem megfelelő élettapasztalattal bíró munkaerő pedig csak agresszivitással tudta kezelni az információ hiányát. Az állatvilágban is a félelemre adott egyik válaszreakció az agresszivitás. Pl:a sarokba szorított állatok.

  Egyszer csak nyílott az ajtó és bejött a szállodavezető az étteremvezető és még két vezető, akiknek a feladatát mai napig nem tudtam megfejteni. De a 90-es évek elején még volt sok ilyen megfejthetetlen pozíció. Ebben a percben csönd lett a teremben. Néhány perc alatt a vezetőség világossá tette számunkra, hogy mi mennyire rossz munkaerő vagyunk és még az addigi feltételeket is megszigorították. A pár perce még „forradalmár” csajok pisszenni sem mertek. Agresszívből egy pillantás alatt olyan passzívvá váltak, hogy még a fejmosás után egy órával sem szólaltak meg.  Lehet, hogy ha abban az időben már foglalkozok a témával és tartok számukra egy asszertivitás tréninget nincs ez a nevetséges közjáték.

Összegezve:

   Általában akkor találkozunk ezzel a témával, ha a munkáltatónk elküld tréningre. Ezt általában azért teszik, hogy sikeresebb értékesítők, vevőszolgálatisok legyünk. Vagy, hogy a nagy szervezeten belül hatékonyabb legyen a kommunikáció egymás közt.

Arra gondoltál már, hogy a szeretteiddel kapcsolatban is hasznos lehet ez a tudás? Vagy az élet bármely területén hasznos, ha ki tudsz állni magadért és a kapcsolataidat sem rombolod szét közben? A következő bejegyzésemben adok eszközt is, hogy milyen módon lehetsz asszertív.

Az aktuális fejlesztő programjainkról itt találsz információt!!!

Bátor életet kívánok!
Posta János tréner, coach, üzleti coach Debrecen

Legfrissebb bejegyzések

Újévi tervezés

Újévi tervezés

ÚJÉVI TERVEZÉS   Nyakunkon az ÚJ ÉV.  Új év és új tervek és az óév összegzése. Ilyenkor jönnek sorban  az ember gondolatai. Mi is történt az előző évben? Mire lehetünk büszkék és mi az ami keserűséggel tölti el a szívünket? Sok-sok fogadalom, ami ezen a szinten...

Asszertivitás

Asszertivitás

AZ ASSZERTÍV KOMMUNIKÁCIÓAz asszertivitásról általában a következőket szokták írni: Az asszertivitás, vagy asszertív kommunikáció egy olyan tanulható készség,  amikor valaki magabiztosan tud megnyilvánulni érzelmileg nehéz szituációban is, anélkül, hogy passzív vagy...

A BURNOUT megelőzése 12 lépésben 5.-6. lépés

A BURNOUT megelőzése 12 lépésben 5.-6. lépés

  A BURNOUT megelőzése 12 lépésben 5.- 6. lépés: Az önbizonyosság, a tartós elégedettség Az önbizonyosság Ebből a fejezetből a perfekcionizmusról, a delegálásrólés a pénz szerepéről szeretnék néhány gondolatot megosztani. A perfekcionizmus: Jelentése: tökéletességre...

 

A BURNOUT megelőzése

12 lépésben

5.- 6. lépés: Az önbizonyosság, a tartós elégedettség

Az önbizonyosság

Ebből a fejezetből a perfekcionizmusról, a delegálásrólés a pénz szerepéről szeretnék néhány gondolatot megosztani.

A perfekcionizmus:

Jelentése: tökéletességre való törekvés, törekedés, maximalizmus. Olyan emberekre mondják, akik rendkívül nagy figyelmet fordítanak a részletekre, és arra törekszenek, hogy minden tekintetben tökéletes legyen, amit csinálnak. Ezek az emberek magas színvonalon dolgoznak, azonban a túlzott tökéletességre való törekvés hátráltathatja az előrehaladást

A perfekcionizmus szó hallatán sokan arra gondolnak, hogy ezzel a tulajdonsággal rendelkező ember, minden részletre kiterjedően túl aprólékos és a tökéletes munkát végeznek.

Azonban tudni kell róluk, hogy  túl kevés feladatot tudnak megvalósítani, mert nem tudják tökéletesen végrehajtani, így általában lezárni sem képesek őket. A burnout kapcsán ez egy fontos momentum.

Gondoljunk csak bele, hogy ha olyan helyzetben vagyunk, hogy egyszerre sok nyitott feladat áll előttünk és ezeknek a száma nem csökken, hanem csak nő, az mennyire nyugtalanná tesz minket.

Delegálás:

A delegálás nem más, mint személyes feladatunk, felelősségünk átruházása a közös munka javítása érdekében. Sok emberben azonban gátlás mutatkozik, hiszen úgy gondolja, hogy más nem rendelkezik olyan képességekkel, hogy megcsinálja a feladatot, vagy úgy gondolja, hogy a másik is el tudja ugyanazt a feladatot  végezni, hasonló vagy akár jobb minőségben, akkor rájöhet a szervezet, hogy ő nélkülözhető, pótolható.

Azonban, ha ez megfelelő kommunikációval társul, egy jó vezető megmutathatja, hogy milyen mélyen bízik munkatársaiban.

A feletteseinek pedig megmutathatja milyen jó képességű kollégákat választott és nevelt ki.

A kiégés és a pénz kapcsolata:

Thomas M. H. Bergner könyvében a Burnout A kiégés megelőzése 12 lépésben,  néhány fontos szabályt tisztáz , mint például határozzunk meg egy maximálisan elkölthető havi összeget vagy minden kiadás előtt tegyük fel a kérdést, hogy tényleg szükség van-e rá?  Ez a gondolkodásmód nem más, mint hogy különbséget tudunk tenni a szükségletek és az igények között. A szükséglet olyan pénzköltés, mely nem vagy nem teljesen kiiktatható. Például enni feltétlenül szükséges. Maximum a homár helyett a zsíros kenyeret választjuk, de teljesen nem lehet ezt a költséget lenullázni. Az igény pedig a hétvégi futball meccs.  Ha kimarad akkor az életünk még teljesen egész, nem jár olyan veszteséggel, ami problémát okoz.

Másik fontos kiégést csökkentő pénzügyi lépés : Ha hosszú távú anyagi elkötelezettséget vállal, kössön hozzá hosszú távú hitelbiztosítást is. Gondoljunk bele, hogy egy harminc évre felvett lakáshitel esetén mekkora problémát okozhat, ha valaki egy baleset miatt elveszíti a pénztermelő képességét. Egy életbiztosítás lehetőséget biztosít ennek a rossz lehetőségnek a nyomasztó érzésétől megszabadulni.

A tartós elégedettség

Akkor lehetünk tartósan elégedettek, ha saját utunkat járjuk, azonban, ha ez az érzés hiányzik, meg kell vizsgálnunk az okait. Alapvetően akkor vagyunk elégedettek, ha döntéseket hozunk és azok mellett ki is tartunk, így lesz az elégedettség saját hatékonyságunk következménye. Érdemes ellentétesen is megközelíteni a fogalmat, ezáltal talán könnyebb megérteni is, tehát akkor vagyunk elégedetlenek, ha nem kapjuk meg azt, amit szeretnénk, tehát az igényről, a kívánságról, a hiányról vagy vágyakozásról szól az elégedetlenség.

Elérhetőség

Kérem, vegye fel velem a kapcsolatot, 24 órán belül válaszolok az e-mailekre

Debrecen

+36 30 742 1432