AZ ASSZERTÍV KOMMUNIKÁCIÓ

Az asszertivitásról általában a következőket szokták írni:

Az asszertivitás, vagy asszertív kommunikáció egy olyan tanulható készség,  amikor valaki magabiztosan tud megnyilvánulni érzelmileg nehéz szituációban is, anélkül, hogy passzív vagy agresszív lenne.

Akkor lássuk, hogy milyen a passzív és az agresszív viselkedés, hogy el tudjuk helyezni közöttük az asszertivitást.

A passzív egyén jellemzően nem áll ki megfelelő mértékben önmagáért. Nem akar haragot, védi a kapcsolatot. Az a személy, aki ilyen módon éli az életét, annak a magávról alotott képe is igencsak negatív. Önbizalom hiány, alacsony önértékelés, kisebbségi érzés, önfeladás, negatív énkép,motiválatlanság jellemzi. A környezete is hasonló módon ítéli meg. Nem veszik figyelembe az érdekeit és a véleménye sem számít mások számára.

 

Az aggresszív kiáll az igazáért és lesöpri a többieket a színről. Nem érdekli, ha másokat megbánt és mások érdekei sérülnek.A saját érdekeit védi és nem a másokkal való kapcsolat megtartása érdekli. Törtet és átgázol a másikon. Érdekes módon az agresszív személy is önbizalom hiányban szenved. Ennek okán viszont őt nem érdekli mások véleménye és felsőbbrendű ként viselkedik. Nem fogadja el másonk nézőpontját, mindent kontroll alat kíván tartani. Negatív érzésekkel közelít másokhoz. Ha nem állnak mögé, harag és düh jellemzi.

 

Az asszertívan viselkedő ember kommunikációjának célja a konfliktus megoldása, miközben minden résztvevő fél igényeit szem előtt tartja – nem hódol be (passzív), és nem próbálja dominálni a másik felet (agresszív). Az asszertív személy egy magabiztos önérvényesítő, ugyanakkor a kapcsolatot is védi. Nem rombolja le az együttműködés további lehetőségét miközben megoldja a számára fontos problémát is. Nki nincs önbizalom hiánya és reális az önértékelése. Másokat elfogad, de önmagát is megfelelően értékeli és nem alárendelt viszonyban áll másokkal, hanem mellérendelt ként. A felelőséget vállalja a tetteiért. Érdekli mások véleménye és érzései, de kiáll a sajátjáért is. Nyíltan kérdez.

A lenti ábrán láthatjuk összefoglalva a lényegét a három viselkedés típusnak.

A következő bejegyzésemben arról írok, hogy miért érdemes asszertíven kommunikálni és adok hozzá eszközt is a siker érdekébe.

BÁTOR ÉLETET!

Legfrissebb bejegyzések

Gazdagító szokások

Gazdagító szokások

    GAZDAGÍTÓ SZOKÁSOK             Ha az ember szeretne egy bizonyos csoporthoz tartozni, akkor érdemes tanulmányozni, hogy akik már odatartoznak azokban mi a közös. Ha megismerjük  a szokásaikat és mi is azokat követjük, bizonyára közelebb kerülünk az áhított...

Cashflow négyszög

Cashflow négyszög

Cashflow négyszög Te hol helyezkedsz el a cashflow négyszögben? És hol szeretnéd látni magad a mátrixban? „Az anyagi függetlenség eléréséhez vezető út nehéz, de ennél sokkal-sokkal nehezebb egy életet anyagi függésben leélni.” Azt hiszem, hogy mindannyiunk nevében...

Cashflow mátrix

Cashflow mátrix

Cashflow mátrix Te hol helyezkedsz el a cashflow négyszögben? És hol szeretnéd látni magad a mátrixban? „Az anyagi függetlenség eléréséhez vezető út nehéz, de ennél sokkal-sokkal nehezebb egy életet anyagi függésben leélni.” Azt hiszem, hogy mindannyiunk nevében...

 

 

Elérhetőség

Kérem, vegye fel velem a kapcsolatot, 24 órán belül válaszolok az e-mailekre

Debrecen

+36 30 742 1432