AZ ASSZERTÍV KOMMUNIKÁCIÓ

Az asszertivitásról általában a következőket szokták írni:

Az asszertivitás, vagy asszertív kommunikáció egy olyan tanulható készség,  amikor valaki magabiztosan tud megnyilvánulni érzelmileg nehéz szituációban is, anélkül, hogy passzív vagy agresszív lenne.

Akkor lássuk, hogy milyen a passzív és az agresszív viselkedés, hogy el tudjuk helyezni közöttük az asszertivitást.

A passzív egyén jellemzően nem áll ki megfelelő mértékben önmagáért. Nem akar haragot, védi a kapcsolatot. Az a személy, aki ilyen módon éli az életét, annak a magávról alotott képe is igencsak negatív. Önbizalom hiány, alacsony önértékelés, kisebbségi érzés, önfeladás, negatív énkép,motiválatlanság jellemzi. A környezete is hasonló módon ítéli meg. Nem veszik figyelembe az érdekeit és a véleménye sem számít mások számára.

 

Az aggresszív kiáll az igazáért és lesöpri a többieket a színről. Nem érdekli, ha másokat megbánt és mások érdekei sérülnek.A saját érdekeit védi és nem a másokkal való kapcsolat megtartása érdekli. Törtet és átgázol a másikon. Érdekes módon az agresszív személy is önbizalom hiányban szenved. Ennek okán viszont őt nem érdekli mások véleménye és felsőbbrendű ként viselkedik. Nem fogadja el másonk nézőpontját, mindent kontroll alat kíván tartani. Negatív érzésekkel közelít másokhoz. Ha nem állnak mögé, harag és düh jellemzi.

 

Az asszertívan viselkedő ember kommunikációjának célja a konfliktus megoldása, miközben minden résztvevő fél igényeit szem előtt tartja – nem hódol be (passzív), és nem próbálja dominálni a másik felet (agresszív). Az asszertív személy egy magabiztos önérvényesítő, ugyanakkor a kapcsolatot is védi. Nem rombolja le az együttműködés további lehetőségét miközben megoldja a számára fontos problémát is. Nki nincs önbizalom hiánya és reális az önértékelése. Másokat elfogad, de önmagát is megfelelően értékeli és nem alárendelt viszonyban áll másokkal, hanem mellérendelt ként. A felelőséget vállalja a tetteiért. Érdekli mások véleménye és érzései, de kiáll a sajátjáért is. Nyíltan kérdez.

A lenti ábrán láthatjuk összefoglalva a lényegét a három viselkedés típusnak.

A következő bejegyzésemben arról írok, hogy miért érdemes asszertíven kommunikálni és adok hozzá eszközt is a siker érdekébe.

BÁTOR ÉLETET!

Legfrissebb bejegyzések

Milyen a jó pénzügyi szakember?

Milyen a jó pénzügyi szakember?

Milyen a jó pénzügyi szakember? Mielőtt feltennénk a kérdést, hogy milyen a jó pénzügyi szakember egy kicsit foglalkozzunk azzal, hogy hozzunk megfelelő döntéseket. Az életterületeink, mind nagyon fontosak  a számunkra. Azok a döntéseink, amelyeket hozunk az egyes...

A 7 pénzügyi paradigma

A 7 pénzügyi paradigma

A 7 pénzügyi paradigma A 7 pénzügyi paradigma valamelyike mindannyiunkra jellemző. Ismerd meg Őket és ne hagyd, hogy hátráltassanak az életedben! Egy vicces történet a pénzügyi paradigmákról Az alábbi bejegyzésem ötlete onnan ered, hogy láttam egy vicces képet,...

Átkeretezés

Átkeretezés

Átkeretezés Az alábbiakban megosztok veled egy olyan történetet, amiből megértheted, hogy nekem mit is jelent az átkeretezés. Minden csak attól függ, hogy milyen a mi megközelítésünk. Ugyanaz a dolog lehet jó és lehet rossz. Egy kézen fogható példa a víz kapcsán...

Elérhetőség

Kérem, vegye fel velem a kapcsolatot, 24 órán belül válaszolok az e-mailekre

Debrecen

+36 30 742 1432