AZ ASSZERTÍV KOMMUNIKÁCIÓ

Az asszertivitásról általában a következőket szokták írni:

Az asszertivitás, vagy asszertív kommunikáció egy olyan tanulható készség,  amikor valaki magabiztosan tud megnyilvánulni érzelmileg nehéz szituációban is, anélkül, hogy passzív vagy agresszív lenne.

Akkor lássuk, hogy milyen a passzív és az agresszív viselkedés, hogy el tudjuk helyezni közöttük az asszertivitást.

A passzív egyén jellemzően nem áll ki megfelelő mértékben önmagáért. Nem akar haragot, védi a kapcsolatot. Az a személy, aki ilyen módon éli az életét, annak a magávról alotott képe is igencsak negatív. Önbizalom hiány, alacsony önértékelés, kisebbségi érzés, önfeladás, negatív énkép,motiválatlanság jellemzi. A környezete is hasonló módon ítéli meg. Nem veszik figyelembe az érdekeit és a véleménye sem számít mások számára.

 

Az aggresszív kiáll az igazáért és lesöpri a többieket a színről. Nem érdekli, ha másokat megbánt és mások érdekei sérülnek.A saját érdekeit védi és nem a másokkal való kapcsolat megtartása érdekli. Törtet és átgázol a másikon. Érdekes módon az agresszív személy is önbizalom hiányban szenved. Ennek okán viszont őt nem érdekli mások véleménye és felsőbbrendű ként viselkedik. Nem fogadja el másonk nézőpontját, mindent kontroll alat kíván tartani. Negatív érzésekkel közelít másokhoz. Ha nem állnak mögé, harag és düh jellemzi.

 

Az asszertívan viselkedő ember kommunikációjának célja a konfliktus megoldása, miközben minden résztvevő fél igényeit szem előtt tartja – nem hódol be (passzív), és nem próbálja dominálni a másik felet (agresszív). Az asszertív személy egy magabiztos önérvényesítő, ugyanakkor a kapcsolatot is védi. Nem rombolja le az együttműködés további lehetőségét miközben megoldja a számára fontos problémát is. Nki nincs önbizalom hiánya és reális az önértékelése. Másokat elfogad, de önmagát is megfelelően értékeli és nem alárendelt viszonyban áll másokkal, hanem mellérendelt ként. A felelőséget vállalja a tetteiért. Érdekli mások véleménye és érzései, de kiáll a sajátjáért is. Nyíltan kérdez.

A lenti ábrán láthatjuk összefoglalva a lényegét a három viselkedés típusnak.

A következő bejegyzésemben arról írok, hogy miért érdemes asszertíven kommunikálni és adok hozzá eszközt is a siker érdekébe.

BÁTOR ÉLETET!

Legfrissebb bejegyzések

Mi az a Toyota-kata?

Mi az a Toyota-kata?

   Mi az a Toyota-kata?   Aki először hallja a Toyota-kata kifejezést, bizonyára egy kicsit viccesnek érzi, hogy egy autómárka és egy női név mit kereshet így egy kifejezésbe gyúrva. A Toyota valóban az autó márkával függ össze, ugyanis a Toyota-kata módszert itt...

Tanult tehetetlenség

Tanult tehetetlenség

Életünk során gyakran passzívvá válunk olyan szituációkban is, amikor lehetőségünk lenne befolyásolni az adott helyzetet. Az eseményekre adott válaszunk tehát nem csak az üss vagy fuss (védekezz vagy menekülj) válasz reakció lehet, hanem van egy harmadik reakció is, ahogy azt szokás mondani, földbe gyökerezik a lábunk. Ennek a hozzáállásnak a hátterében a tanult tehetetlenség áll. Nem reagálunk, hanem tehetetlenné válunk, abban a hiszemben, hogy nincs mit tenni, nincs ráhatásunk az eseményekre.

Milyen a jó pénzügyi szakember?

Milyen a jó pénzügyi szakember?

Milyen a jó pénzügyi szakember? Mielőtt feltennénk a kérdést, hogy milyen a jó pénzügyi szakember egy kicsit foglalkozzunk azzal, hogy hozzunk megfelelő döntéseket. Az életterületeink, mind nagyon fontosak  a számunkra. Azok a döntéseink, amelyeket hozunk az egyes...

Elérhetőség

Kérem, vegye fel velem a kapcsolatot, 24 órán belül válaszolok az e-mailekre

Debrecen

+36 30 742 1432