BRAINSTORMING

 

Brainstorming avagy az ötletroham:

Az előző bejegyzésem kapcsán jött az ötlet, hogy írjak a brainsormingról, erről a hatékony munkamódszerről. 
Az önismeret és cégvezetés címmel íródott  bejegyzésemben  megemlítettem egy idézetet, amit egy ismerősöm ebéd közben mondott nekünk.
Miután elolvasta, felhívta a figyelmemet, hogy azt nem is Ő mondta, hanem az egy reakció volt az ő gondolataira. Próbáltam kinyomozni, hogy honnan is ered ez a mondat, de már a feledés sűrű ködébe veszett.
Ezzel a kis történettel csak arra akarok rávilágítani, hogy amikor gondolkodni képes és hajlandó emberek összeülnek sokkal távolabbra jutnak, mint külön-külön. Nem az a lényeg, hogy ki mit tett bele a közösbe, hanem hogy hová tud fejlődni a gondolat.

     

Mi kell a brainstorming-hoz?

A brainstorming-hoz először is gondolkodó emberek kellenek, ön- és egymást korlátozó körülmények nélkül. Senki nem főnök, senki nem okosabb a másiknál, senki nem együgyű és minden gondolat egyenértékű. Senki sem gyakorol a destruktív kritikát és ezzel nem vagdossa vissza a gondolatok kreatív szárnyait.

Sőt, ha a kollégák elakadnak a „repülésben” még az is belefér a módszer hatékonyságát előmozdító eszközök tárházába, hogy az ülést vezető szándékosan egy irreális „hülyeséget” mondjon, mert ezzel el tudja hesegetni azt a gondolatot másokból, hogy amit mondanának az butaság.

 

Egy példa a brain-storming kapcsán:

Egy tanárom mesélt az egyik csoki gyárnál történt káprázatos eredményről, ami az ötletroham eredményeként született meg:  

Diós töltelékű csokoládé készítésénél rengeteg dióbél került a kukába pucolás közben. Próbálták ezt csökkenteni a bér emelésével, új eszközökkel stb…, de mindhiába.

És egy kreatív megbeszélésen elhangzott egy „baromság”. Belülről pucoljuk meg a diót.  És tovább gondolták és ez adta a megoldást.

A diómosó vízbe tettek egy bizonyos anyagot, ami megpuhította a dió héját és egy ki tűvel durranó gázt vezettek a belsejébe. A héj leesett a bélről és nem volt hulladék.

Ez az „1millió Dolláros” ötlet, ahogy szokták mondani. És mi kellett hozzá? Szabadság a gondolatoknak és egymás ötleteire építő közösség.

Saját vállalkozásodban gyakran kevés az ember, így nincs lehetőség az ilyen alkotóközösség megteremtéséhez. Mi a megoldás?  

Brian Tracytől tanultam, hogy ha egyedül kell megoldanunk a problémáinkat, akkor a mindstorming módszer keltheti életre a szunnyadó kreativitásunkat.

A módszer lényege, hogy 20 ötletet kell papírra vetnünk. Az ötödik után már lehet, hogy szenvedni fogsz, de fontos, hogy folytasd. És valószínűleg a végén jönnek az igazán kreatív ötletek. Ez 5000 ötlet egy évben. Van ennél nagyobb kincsestárad bármiből is?

De, ha másokat is be tudsz vonni a folyamatba, akkor hozz létre Mastermind csoportot, ahol az egyének kreativitása nem összeadódik, hanem hatványozódik.

Segítségedre lehet az is, ha tréningeken, szemináriumokon vagy más képesség fejlesztő eseményeken veszel  részt. Ne gondold, hogy a tanulás szégyellni való dolog. Felnőtt korban megválaszthatod, hogy mit tanulsz és kimazsolázhatod azt, ami neked a hasznodra lehet.

Amennyiben nem szeretnél lemaradni az új bejegyzéseimről iratkozz fel: 

Bátor életet!

Posta János tréner&coach

Legfrissebb bejegyzések

A Kata-Coaching 5 kérdése

A Kata-Coaching 5 kérdése

   A Kata Coaching 5 kérdése A Kata-coaching 5 kérdése lehetővé teszi a coach számára a fejlesztendő folyamatok vagy tanítványok kapcsán a fontos területek feltárását, lehetőséget teremt a gyakorlásra a mentor és a tanítvány között napi mindennapi együttműködésben....

Önismeret és cégvezetés

Önismeret és cégvezetés

Önismeret és cégvezetés Miért fontos az önismeret a cégvezetéshez? A hétvégén egy orvos-konferencián voltam, ahol egy nagyon dinamikusan fejődő német cég táplálék kiegészítő termékcsaládja  – annál sokkal több, de most ezt nem részletezném -  és a hozzá kapcsolódó...

Mi az a Toyota-kata?

Mi az a Toyota-kata?

   Mi az a Toyota-kata?   Aki először hallja a Toyota-kata kifejezést, bizonyára egy kicsit viccesnek érzi, hogy egy autómárka és egy női név mit kereshet így egy kifejezésbe gyúrva. A Toyota valóban az autó márkával függ össze, ugyanis a Toyota-kata módszert itt...

Elérhetőség

Kérem, vegye fel velem a kapcsolatot, 24 órán belül válaszolok az e-mailekre

Debrecen

+36 30 742 1432