Egy újabb dolog, amiben egy magyar származású ember alkotott maradandót. A flow elmélet kifejlesztője Csíkszentmihályi Mihály  magyar származású pszichológus.

 

De mi is az a flow?

 

A wikipédián a következőket olvashatjuk róla:  

„A flow olyan állapotot jelent, amikor az ember teljesen elmélyül abban a tevékenységben, amit csinál. A koncentrálás és a kontroll érzése ekkor nagyon magas, és úgy érzi, mintha egy energiabomba lenne, mintha a mindennapi problémák megszűnnének, a gondjai háttérbe szorulnának. Az időérzékelése is megváltozik, mert úgy érzi, mintha állna az óra. Bármilyen tevékenység kiválthatja ezt az érzést: sportolás, művészet gyakorlása, gyerekekkel játszás vagy akár éppen a futószalag melletti munka.”

Egy feladat végzésénél, az hogy hogyan érezzük magunkat két dologtól függ. Az elvárások mértékétől és a kompetenciáinktól, képességeinktől.

  • Ha a magas elvárás alacsony kompetenciával párosul, akkor az stresszhelyzetet idéz elő. Ha ez hosszútávon fennáll, akkor szorongássá válik és kiégéshez vezet, vagy akár bele is betegedhetünk. A modern világ betegségeinek jó része – vagy inkább rossz része – ide vezethető vissza. Saját tapasztalatom, amikor bekerültem egy multinacionális bankhoz és mindenféle segítség nélkül kellett megtanulnom a vállalati hitelezést. Hetekig olyan szöveget olvastam, ahol a szavak nagy részéről nem tudtam mit jelent. Ez szorongáshoz vezetett és aludni sem tudtam.

 

  • Ha alacsony az elvárás és magas kompetenciaszinttel rendelkezünk, akkor úgy érezhetjük magunkat, hogy elkótyavetyéljük a tehetségünket. Ez unalmas és nem motivál. Végeredményeként itt is kiégést tapasztalhatunk. Az egyetemi éveim alatt találkoztam ezzel az érzéssel, amikor diákmunkákat vállaltam. Olyan munkafolyamatokat végeztem, amit egy roppant egyszerű gép el tudott volna végezni. Itt elég gyakran cserélődött a munkaerő. Talán nem véletlenül.

 

  • A harmadik eset, ami nem ideális az az, amikor alacsony az elvárás és alacsony a kompetencia szintünk is. Ez a közöny. Ez nem stresszes  és nem unalmas. Viszont nem elégítheti ki az embert egy életen át, hogy ne fejlődjön és ne kellejen felelősséget vállalnia a tetteiért.

 

  • Az az ideális eset, amikor magas elvárásnak kell megfelelni és a kompetenciáink is magasak hozzá. Ilyenkor kerülünk FLOW-ba. Ilyen érzést éreztem, amikor a BNV-n egy bútorgyár képviseletében kiállítóként voltam jelen. Nagyon sokat és nagy örömmel tárgyaltam az érdeklődőkkel. Az eredménye is megvolt a munkámnak. Este viszont amikor leültem a szállodai szobámban ruhástul, cipőstül aludtam el a fotelben.

Ebben a blog bejegyzésben erről a 4 állapotról kívántam bővebben szólni. De hogy lássátok az összképet, megosztok egy diagrammot, amin minden lehetőség felsorolásra kerül és nem csak a legfontosabb 4.

A lenti diagrammos láthatjátok az ÁRAMLAT (FLOW) sávot, és alatta olvashatjátok, hogy milyen módon lehet odakerülni a többi területről.

Merre kell elmozdulnunk, hogy közelebb kerüljünk a fow érzéshez?

Ha az unalom szintjén vagyunk, akkor növelni kell az elvárások mértékét. Több feladatot kell kérnünk és vállalnunk. Így tudunk az ÁRAMLATBA kerülni az unalom szintjéről.

Ha a diagramnak a szorongás területén vagyunk, akkor  vagy kevesebb feladatot kell, hogy vállaljunk, vagy a képességeinket kell megnövelni és így mind a kettő esetben az ÁRAMLATBA kerülhetünk.

 

Kívánom, hogy kerüljetek a FLOW állapotába!

 

 

Amennyiben megrekedtél és már unod az egy helyben toporgást, arra biztatlak, hogy próbáld ki, hogy a te életedhez mivel járulhatok hozzá!

Bátor életet!

Elérhetőség

Kérem, vegye fel velem a kapcsolatot, 24 órán belül válaszolok az e-mailekre

Debrecen

+36 30 742 1432