ROBOTPILÓTA ÜZEMMÓD

 

 Mindannyian fejlődni szeretnénk. Többre vinni, mint ahol most tartunk. Van két énünk akik segíthetnek és gátolhatnak a törekvéseinkben. Az életemből vett példákon keresztül szeretnék rávilágítani, hogy milyen érdekes is az ember és az Ő tettei.
Hétvégén voltam egy tréningen, melyet Szabó Péter rendezett és tartott. Nagyon kedvelem Péternek azt a törekvését, hogy minél több tudományos újdonságot  juttasson el   hozzánk, sok-sok területről hozott információk formájában. Ami ezen az alkalmon most megragadt az agyamban az a következő:
Életünk mindennapjai során vannak olyan tevékenységek, amelyeket nagyon sokszor ismétlünk. Erősen berögzül, hogy miképp csináljuk őket és szokássá válnak. Egyszer eldöntöttük, hogy legyen és többé nem gondolkozunk rajtuk. Ez nagyon jó dolog, mert elég nagy bajban lennénk, ha az életünk legapróbb részleteit is újból és újból át kellene gondolnunk. Nagyon kevés kapacitásunk lenne a valójában döntést igénylő feladatainkra. A Némó nyomában című mese film jut erről az eszembe, amiben Szerilla – ha jól emlékszem így hívták – egy olyan halhölgy volt, akinek 3 másodpercig maradt meg az információ a memóriájában. Nagyon mókás volt látni, de így élni azért biztos nem az.
Egyszóval ezek a robotpilóta üzemmódban végzett dolgaink nagyon fontosak. Ezzel akkor van csak baj, ha az elején amikor meg kellett a szokásunkat alapozni és válaszút előtt álltunk, hogy így vagy úgy, akkor rossz volt a döntés. Vagy nem is mi döntöttünk, hogy hogy legyen. Tanították, de rosszul. A paradigmáink megváltoztatása nagyon nehéz.( „ Én nem tudok lefogyni, mert mi nehéz csontúak vagyunk a családban. Nekem rossz a nyelvérzékem ezért nem tudok megtanulni egy nyelvet. Jó fizetést csak Nyugaton lehet elérni”, stb…) Az is lehet oka egy rossz szokásunknak, hogy amikor meghoztuk még az volt a legmegfelelőbb, de közben megváltoztak a körülmények és lenne jobb is. Gyermekkoromban a Zsiguli jó döntés volt. Folytassam?
És akkor két mókás példa az én robotüzemmódomról:
Volt egy  munkahelyem, ahol területi képviselősködtem. Szerettem a munkámat, évekig dolgoztam a cégnek. De adódott egy jobb lehetőség és munkálatót váltottam. Már néhány hónapja az új cégnél tevékenykedtem, amikor történt a következő eset. Reggel autóba ültem és elindultam munkába. Az új munkába. Út közben megszólalt a telefon. Fölvettem. Hosszasan elbeszélgettem a vonal másik oldalával. Meg kellett oldani valami problémát és együtt gondolkoztunk a megoldáson. Eltartott egy darabig. Amikor befejeztük, letettem a telefon és akkor vettem észre, hogy az én drága robotpilótám, a régi bevésődött rutinjával szépen beparkolt engem a volt munkahelyem udvarára. Elgondolkodtató ugye? Gyorsan körülnéztem és gyorsan elszeleltem, hogy nehogy valaki is észre vegye, hogy ott virítok az udvaron.
A második példa az a napokban történt velem. Egy kollégám érkezett hozzánk Debrecenbe. Ő Budapesten él és csak néhány napra szólította ide a hivatása. Itt tartózkodása egyik napján láttam, hogy megosztott egy nagyon szép fotót, amit Ő készített. Gyönyörködtem benne és elgondolkodtam, hogy Budapest melyik részén készíthette. Aztán egyszer jött a felismerés. Ha Debrecenben van a kollégám, akkor ez egy debreceni kép lehet. És tényleg a Nagy Templom mögötti parkban készült. Hetente többször is látom ezt a részletét a városnak csak mivel  a belső robotom a készítőt más helyszínnel kötötte össze eszembe sem jutott a képet és Debrecent összekapcsolni. Egyébként ezt a képet láthatod a szöveg fölött is.

 

Amennyiben megrekedtél és már unod az egy helyben toporgást, arra biztatlak, hogy próbáld ki, hogy a te életedhez mivel járulhatok hozzá!

Bátor életet kívánok!
Posta János tréner, coach, üzleti coach Debrecen

Legfrissebb bejegyzések

Asszertivitás

Asszertivitás

AZ ASSZERTÍV KOMMUNIKÁCIÓAz asszertivitásról általában a következőket szokták írni: Az asszertivitás, vagy asszertív kommunikáció egy olyan tanulható készség,  amikor valaki magabiztosan tud megnyilvánulni érzelmileg nehéz szituációban is, anélkül, hogy passzív vagy...

A BURNOUT megelőzése 12 lépésben 5.-6. lépés

A BURNOUT megelőzése 12 lépésben 5.-6. lépés

  A BURNOUT megelőzése 12 lépésben 5.- 6. lépés: Az önbizonyosság, a tartós elégedettség Az önbizonyosság Ebből a fejezetből a perfekcionizmusról, a delegálásrólés a pénz szerepéről szeretnék néhány gondolatot megosztani. A perfekcionizmus: Jelentése: tökéletességre...

A BURNOUT megelőzése 12 lépésben 4. lépés

A BURNOUT megelőzése 12 lépésben 4. lépés

  A BURNOUT megelőzése 12 lépésben   4. lépés: Az időtől való függetlenség     Az időtől való függetlenség hiánya: Talán ez a legegyértelműbb kiégési ok mind közül, amelyet érintenünk kell a burnout megelőzése kapcsán . Teljesen mindegy, hogy ez egy belső...

 

A BURNOUT megelőzése

12 lépésben

5.- 6. lépés: Az önbizonyosság, a tartós elégedettség

Az önbizonyosság

Ebből a fejezetből a perfekcionizmusról, a delegálásrólés a pénz szerepéről szeretnék néhány gondolatot megosztani.

A perfekcionizmus:

Jelentése: tökéletességre való törekvés, törekedés, maximalizmus. Olyan emberekre mondják, akik rendkívül nagy figyelmet fordítanak a részletekre, és arra törekszenek, hogy minden tekintetben tökéletes legyen, amit csinálnak. Ezek az emberek magas színvonalon dolgoznak, azonban a túlzott tökéletességre való törekvés hátráltathatja az előrehaladást

A perfekcionizmus szó hallatán sokan arra gondolnak, hogy ezzel a tulajdonsággal rendelkező ember, minden részletre kiterjedően túl aprólékos és a tökéletes munkát végeznek.

Azonban tudni kell róluk, hogy  túl kevés feladatot tudnak megvalósítani, mert nem tudják tökéletesen végrehajtani, így általában lezárni sem képesek őket. A burnout kapcsán ez egy fontos momentum.

Gondoljunk csak bele, hogy ha olyan helyzetben vagyunk, hogy egyszerre sok nyitott feladat áll előttünk és ezeknek a száma nem csökken, hanem csak nő, az mennyire nyugtalanná tesz minket.

Delegálás:

A delegálás nem más, mint személyes feladatunk, felelősségünk átruházása a közös munka javítása érdekében. Sok emberben azonban gátlás mutatkozik, hiszen úgy gondolja, hogy más nem rendelkezik olyan képességekkel, hogy megcsinálja a feladatot, vagy úgy gondolja, hogy a másik is el tudja ugyanazt a feladatot  végezni, hasonló vagy akár jobb minőségben, akkor rájöhet a szervezet, hogy ő nélkülözhető, pótolható.

Azonban, ha ez megfelelő kommunikációval társul, egy jó vezető megmutathatja, hogy milyen mélyen bízik munkatársaiban.

A feletteseinek pedig megmutathatja milyen jó képességű kollégákat választott és nevelt ki.

A kiégés és a pénz kapcsolata:

Thomas M. H. Bergner könyvében a Burnout A kiégés megelőzése 12 lépésben,  néhány fontos szabályt tisztáz , mint például határozzunk meg egy maximálisan elkölthető havi összeget vagy minden kiadás előtt tegyük fel a kérdést, hogy tényleg szükség van-e rá?  Ez a gondolkodásmód nem más, mint hogy különbséget tudunk tenni a szükségletek és az igények között. A szükséglet olyan pénzköltés, mely nem vagy nem teljesen kiiktatható. Például enni feltétlenül szükséges. Maximum a homár helyett a zsíros kenyeret választjuk, de teljesen nem lehet ezt a költséget lenullázni. Az igény pedig a hétvégi futball meccs.  Ha kimarad akkor az életünk még teljesen egész, nem jár olyan veszteséggel, ami problémát okoz.

Másik fontos kiégést csökkentő pénzügyi lépés : Ha hosszú távú anyagi elkötelezettséget vállal, kössön hozzá hosszú távú hitelbiztosítást is. Gondoljunk bele, hogy egy harminc évre felvett lakáshitel esetén mekkora problémát okozhat, ha valaki egy baleset miatt elveszíti a pénztermelő képességét. Egy életbiztosítás lehetőséget biztosít ennek a rossz lehetőségnek a nyomasztó érzésétől megszabadulni.

A tartós elégedettség

Akkor lehetünk tartósan elégedettek, ha saját utunkat járjuk, azonban, ha ez az érzés hiányzik, meg kell vizsgálnunk az okait. Alapvetően akkor vagyunk elégedettek, ha döntéseket hozunk és azok mellett ki is tartunk, így lesz az elégedettség saját hatékonyságunk következménye. Érdemes ellentétesen is megközelíteni a fogalmat, ezáltal talán könnyebb megérteni is, tehát akkor vagyunk elégedetlenek, ha nem kapjuk meg azt, amit szeretnénk, tehát az igényről, a kívánságról, a hiányról vagy vágyakozásról szól az elégedetlenség.

Elérhetőség

Kérem, vegye fel velem a kapcsolatot, 24 órán belül válaszolok az e-mailekre

Debrecen

+36 30 742 1432