Én üzenet az erőszakmentes kommunikáció jegyében
A következő néhány sorban megmutatom neked, hogy mennyire fontos az ÉN üzenet az erőszakmentes kommunikáció szempontjából.
Sokszor nem is hinnénk, hogy a szavaknak mekkora ereje van. Pedig ereje van. Óriási ereje. Forradalmak robbannak ki egy-egy jókor elhangzó szónoklat hatására.
Számomra például a Himnusz felcsendülése minden egyes alkalommal magával ragadó élmény. De bizonyára mindenkinek van olyan vers vagy dal, amitől túlcsordulnak az érzelmei, mert valamihez kötődik a szöveg illetve dallam. Tehát maradjunk annyiban, hogy a szavak megfelelő formálása, ilyen vagy olyan érzelmeket váltanak ki belőlünk.
Az asszertív kommunikáció kulcsa az én üzenetek:
Ha tudatosan fogalmazunk, akkor elérhetjük a másik fél részéről az együttműködést a szembenállás helyett. Az asszertivitásnál ez egy nagyon fontos szempont. Célunk ugyanis, hogy a dolgok szándékunk szerint zajlódjanak és a kapcsolat se romoljon meg a másikkal.
Jellemzően ami számunkra egy negatív élmény (zavar minket, rosszul esik, vagy egy szituáció balul sül el), azért a másikat hibáztatjuk.
A megoldást is a másiktól várjuk. Magunkat maximum elszenvedőként látjuk az eseményben. A probléma dühöt vált ki belőlünk.
(Vagy, ha a düh elfojtásra kerül és átalakul haraggá, akkor egyszer bombaként robban egy másik helyen és másik szituációban. Na, ez még nagyobb áldozatokkal jár.)
Úgy tudunk asszertíven viselkedni – és ahogy azt már láttuk, ez mindenkinek a hasznára van – , hogy a mondataink nem a másik negatívumairól szólnak, hanem arról beszélünk, hogy velünk mi van.
Az erőszakmentes kommunikáció TE üzenetek helyett, ÉN üzeneteket használ.
TE üzenet: A másik tetteiről beszélünk, amelyek negatívak. rosszul csinált valamit, elfelejtett valamit, és itt sorakoznak a negatív jelzők.pl: Megígérted, hogy elmosogatsz, de már megint itt hagytál mindent az asztalon. Miért nem érsz ide sohasem időben?
Mindig elkésel. Nem küldted el a jelentés. A TE üzenet, az a másik félt sokszor arra sarkalja, hogy mint megtámadott, védekezzen és vitára kelljen veled. Ebből aztán kikerekedhet egy jó kis veszekedés, de a megoldás felé egy lépést sem fogtok tenni.
Én üzenet: Egyes szám első személyben fogalmazunk. Saját magunkról beszélünk. A magunk érzéseiről, vágyairól, szükségleteiről a számunkra előnyös megoldásokról. Így, mivel a másikat nem hibáztatjuk, az nem kezd el védekezni és nem bocsátkozunk egy parttalan vitába egymással.
Az ÉN üzenet felépítése:
„Én (ide írjuk le, az érzelmeinket) vagyok, mikor te (ide írjuk le a másik cselekedetét), mivel (ide írjuk le, hogy miért váltja ki a másik cselekedete belőlünk az érzelmet)
Eredeti mondat: Te nem értékeled a munkámat.
Átalakítva Én üzenetté: Szomorú vagyok, hogy nem értékeled a munkámat, pedig még túlórázni is bent maradtam. Vagy: Igazságtalan vagy! Helyette: Nekem rosszul esik amit mondtál, mert szerintem nem igazságos.
Az én üzenetek sajátossága:
Az ÉN üzenetek sajátossága, hogy mindig van benne egy érzelem a közlő részéről. Ez több okból is fontos. Ha feltárom az érzéseimet, akkor az bizalmat kelt, mert ilyen esetben őszinteséget feltételeznek rólunk.
Mivel a másik látja, hogy nem bántani akarjuk, hanem nekünk is rossz a helyzet ezért nem támad, hogy magát védje. Bizonyára ismered a biológiai tanulmányodból, hogy az állatok, amelyeket sarokba szorítottak, azok is vadul megtámadják azt, aki oda kényszerítette őket.
Ez nálunk embereknél a kommunikáció szintjén hasonlóan működik. Másrészről az is tény, hogy a saját érzelmeimmel nem nagyon lehet vitatkozni.
Az első válaszreakció a meglepődés, hogy ez a kommunikáció nem a megszokott. A második reakció az elgondolkodás. Nem egy kommunikációs párbaj alakul ki, hanem egy megoldásorientált együttműködés.
A blog elején a szavak erejéről írtam. Hogy látod? Ugye milyen ereje van a szavaknak!!!

Legfrissebb bejegyzések
Újévi tervezés
ÚJÉVI TERVEZÉS Nyakunkon az ÚJ ÉV. Új év és új tervek és az óév összegzése. Ilyenkor jönnek sorban az ember gondolatai. Mi is történt az előző évben? Mire lehetünk büszkék és mi az ami keserűséggel tölti el a szívünket? Sok-sok fogadalom, ami ezen a szinten...
Asszertivitás
AZ ASSZERTÍV KOMMUNIKÁCIÓAz asszertivitásról általában a következőket szokták írni: Az asszertivitás, vagy asszertív kommunikáció egy olyan tanulható készség, amikor valaki magabiztosan tud megnyilvánulni érzelmileg nehéz szituációban is, anélkül, hogy passzív vagy...
A BURNOUT megelőzése 12 lépésben 5.-6. lépés
A BURNOUT megelőzése 12 lépésben 5.- 6. lépés: Az önbizonyosság, a tartós elégedettség Az önbizonyosság Ebből a fejezetből a perfekcionizmusról, a delegálásrólés a pénz szerepéről szeretnék néhány gondolatot megosztani. A perfekcionizmus: Jelentése: tökéletességre...
A BURNOUT megelőzése
12 lépésben
5.- 6. lépés: Az önbizonyosság, a tartós elégedettség
Az önbizonyosság
Ebből a fejezetből a perfekcionizmusról, a delegálásrólés a pénz szerepéről szeretnék néhány gondolatot megosztani.
A perfekcionizmus:
Jelentése: tökéletességre való törekvés, törekedés, maximalizmus. Olyan emberekre mondják, akik rendkívül nagy figyelmet fordítanak a részletekre, és arra törekszenek, hogy minden tekintetben tökéletes legyen, amit csinálnak. Ezek az emberek magas színvonalon dolgoznak, azonban a túlzott tökéletességre való törekvés hátráltathatja az előrehaladást
A perfekcionizmus szó hallatán sokan arra gondolnak, hogy ezzel a tulajdonsággal rendelkező ember, minden részletre kiterjedően túl aprólékos és a tökéletes munkát végeznek.
Azonban tudni kell róluk, hogy túl kevés feladatot tudnak megvalósítani, mert nem tudják tökéletesen végrehajtani, így általában lezárni sem képesek őket. A burnout kapcsán ez egy fontos momentum.
Gondoljunk csak bele, hogy ha olyan helyzetben vagyunk, hogy egyszerre sok nyitott feladat áll előttünk és ezeknek a száma nem csökken, hanem csak nő, az mennyire nyugtalanná tesz minket.
Delegálás:
A delegálás nem más, mint személyes feladatunk, felelősségünk átruházása a közös munka javítása érdekében. Sok emberben azonban gátlás mutatkozik, hiszen úgy gondolja, hogy más nem rendelkezik olyan képességekkel, hogy megcsinálja a feladatot, vagy úgy gondolja, hogy a másik is el tudja ugyanazt a feladatot végezni, hasonló vagy akár jobb minőségben, akkor rájöhet a szervezet, hogy ő nélkülözhető, pótolható.
Azonban, ha ez megfelelő kommunikációval társul, egy jó vezető megmutathatja, hogy milyen mélyen bízik munkatársaiban.
A feletteseinek pedig megmutathatja milyen jó képességű kollégákat választott és nevelt ki.
A kiégés és a pénz kapcsolata:
Thomas M. H. Bergner könyvében a Burnout A kiégés megelőzése 12 lépésben, néhány fontos szabályt tisztáz , mint például határozzunk meg egy maximálisan elkölthető havi összeget vagy minden kiadás előtt tegyük fel a kérdést, hogy tényleg szükség van-e rá? Ez a gondolkodásmód nem más, mint hogy különbséget tudunk tenni a szükségletek és az igények között. A szükséglet olyan pénzköltés, mely nem vagy nem teljesen kiiktatható. Például enni feltétlenül szükséges. Maximum a homár helyett a zsíros kenyeret választjuk, de teljesen nem lehet ezt a költséget lenullázni. Az igény pedig a hétvégi futball meccs. Ha kimarad akkor az életünk még teljesen egész, nem jár olyan veszteséggel, ami problémát okoz.
Másik fontos kiégést csökkentő pénzügyi lépés : Ha hosszú távú anyagi elkötelezettséget vállal, kössön hozzá hosszú távú hitelbiztosítást is. Gondoljunk bele, hogy egy harminc évre felvett lakáshitel esetén mekkora problémát okozhat, ha valaki egy baleset miatt elveszíti a pénztermelő képességét. Egy életbiztosítás lehetőséget biztosít ennek a rossz lehetőségnek a nyomasztó érzésétől megszabadulni.
A tartós elégedettség
Akkor lehetünk tartósan elégedettek, ha saját utunkat járjuk, azonban, ha ez az érzés hiányzik, meg kell vizsgálnunk az okait. Alapvetően akkor vagyunk elégedettek, ha döntéseket hozunk és azok mellett ki is tartunk, így lesz az elégedettség saját hatékonyságunk következménye. Érdemes ellentétesen is megközelíteni a fogalmat, ezáltal talán könnyebb megérteni is, tehát akkor vagyunk elégedetlenek, ha nem kapjuk meg azt, amit szeretnénk, tehát az igényről, a kívánságról, a hiányról vagy vágyakozásról szól az elégedetlenség.
Elérhetőség
Kérem, vegye fel velem a kapcsolatot, 24 órán belül válaszolok az e-mailekre
Debrecen
+36 30 742 1432